شبیه سازی راه اندازی موتور القایی با استفاده از مبدل ماتریسی

امروزه، مبدل ماتريسی كه براي تبديل مستقيم AC به AC به كار مي رود، به دليل ويژگيهای مطلوبی كه دارد، مورد توجه ويژهاي قرار گرفته است. در اين مبدل از كليدهای كنترل شونده براي ايجاد ولتاژ  خرویجی با دامنه متغير و فركانس دلخواه استفاده ميشود و در مقايسه با مبدلهای متداول AC/DC/AC،  به علت نبود لينك DC نيازی به عناصر ذخيره كننده انرژي ميانی نيست . از ديگر مزايای اين مبدل ميتوان به ضريب توان ورودی قابل كنترل، قابليت اطمينان بيشتر، ساختار فشرده، قابليت بازيابی انرژی و جريان ورودی و خروجي سينوسی اشاره كرد البته اين مبدل داراي معايبی نيز هست. ضريب تبديل ولتاژ اين مبدل حداكثر 86 درصد است.  نسبت به ساختار يكسوساز و اينورتر نياز به تعداد كليد بيشتری دارد. همچنين با توجه به نبود لينك DC هرگونه اعوجاج و اختلال در ولتاژ ورودی به خروجي منتقل می شود.

در این فایل ابتدا یک مدل ماتریسی ساده را شبیه سازی می کنیم و سپس همین مدل را به یک موتور القایی متصل می کنیم.

نمودار سرعت رتور موتورالقایی متصل به مبدل ماتریسی

سرعت-روتور-موتور-القایی

سرعت-روتور-موتور-القایی

 نمودار ولتاژ دو فاز از سه فاز موتورالقایی

ولتاژ موتور

ولتاژ موتور

نمودار جریان موتور القایی

جریان موتور القایی

جریان موتور القایی

<div id="14734253685691884"><script type="text/JavaScript" src="https://www.aparat.com/embed/THuCp?data[rnddiv]=14734253685691884&data[responsive]=yes"></script></div>

شما میتوانید تنها با یک کلید به راحتی فایل مورد نظر را دریافت کنید. 🙂

با عضویت ویژه در سایت MatlabFile به تمامی آرشیو فایل های موجود دسترسی پیدا کرده و قادر به دریافت تمام فایل های اجرایی متلب و آموزش های ویدیویی ارائه شده در این سایت خواهید بود.

ثبت نام

اگر عضو سایت هستید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری

چند تصویر از شبیه سازی