شبیه سازی موتور القایی و کنترل سرعت آن به روش بدون سنسور مبتنی بر تخمین گر (با استفاده از شبکه های عصبی)

امروزه به منظور بالابردن ضـريب اطمينـان سيـستم هاي درايو، محدوديتهای موجود در محـيط های صنعتی ، كاهش هزينه و اندازه كلي سيستم درايو،  روشهای كنترل موتور القايی بدون سنسور بـه طـور گسترده ايی در حال گسترش مي باشند و به همين دليل تخمين سرعت و حذف سنـسور سـرعت از مسائل روز صنایع برقی است

این مدل امکان استفاده از شبکه عصبی پیشخور (feedforward neural network) برای تخمین سرعت و در نتیجه آن کنترل بهتر سرعت مکانیکی موتور القایی است. چالش اصلی در این مسئله ساخت یک پایگاه تقریب موثر و دقیق است. در اینجا این شبیه سازی بنا به مقاله IEE از 6 سیگنال اکشافی توصیف کننده استفاده می کنیم.

که مبنای این  روش در مقاله IEEE که از اصل آن ( که از اینجا قابل دریافت است) بیان شده است. دراین مقاله به روش پیش بینی و تخمین سرعت زاویه ای روتور موتور القایی با استفاده از درایو بررسی شده پرداخته است. درایور های هستند که قابلت اندازه گیری سرعت به طور دقیق را دارند ولی به علت مجبور بودن به استفاده از مبدل های اضافی معمولا هزینه استفاده از انها زیاد است .به همین دلیل محققین بر روی گسترش الگوریتم های تخمین گر که برای اجرایی کردن انها نیاز به هزینه کم باشد و عملکرد بالایی داشته باشند متمرکز شده اند.در این مقاله به ارایه یک الگوریتم بر مبنای شبکه عصبی پرداخته شده است.

قابل ذکر است که این روش در  شارژ صفر استاتور  قابل استفاده نیست. که برای کنترل آن در این هنگام از تکنیک ها و روش های دیگر استفاده می شود. که مبنای ان در مقاله IEEE دیگر آمده است . (که از اینحا قابل دریافت است) در این مقاله روش به کنترل بدون سنسور موتور القایی بدون سیگنال تزریقی معروف است.

شبیه سازی ‍‍آخر مجوعه که هم زمان از دو روش بیان شده در مقاله ها استفاده شده است.

قسمت شبکه عصبی پیش خور مورد استفاده  همراه فایل m-file برای شما ارسال می شود. که می توان پارامترهای یادگیری الگوریتم عصبی پیش خور را در تغییر داد و نتایج را مشاهده کرد.توضیحات در m-file به صورت کامنت برای راهنمایی شما قرار داده شده است. نکته مهم دیگر ،اینورتر ها با نویز شبیه سازی شده و قرار داده شده است.

<div id="14721075092498717"><script type="text/JavaScript" src="https://www.aparat.com/embed/ailOx?data[rnddiv]=14721075092498717&data[responsive]=yes"></script></div>

شما میتوانید تنها با یک کلید به راحتی فایل مورد نظر را دریافت کنید. 🙂

با عضویت ویژه در سایت MatlabFile به تمامی آرشیو فایل های موجود دسترسی پیدا کرده و قادر به دریافت تمام فایل های اجرایی متلب و آموزش های ویدیویی ارائه شده در این سایت خواهید بود.

ثبت نام

اگر عضو سایت هستید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری

چند تصویر از شبیه سازی